Home » Page 2

9 anledningar varför du bör använda telefonföreläsningar

Jag hade precis plockat in disken i diskmaskinen när det ringde på dörren. Jag öppnar och där står en okänd man och säger: Det brinner, ni måste ut ur huset!
Det var inte i vårt hus men längre bort i vår huslänga. Brandkår, polis och ambulans var redan på plats. Det tog någon timme innan vi fick gå in i huset igen med varning om att packa ner det viktigaste ifall det skulle blossa upp igen.
Det blev mycket intressant att titta på sina saker från det perspektivet. Jag hade tid att välja och vad skulle jag medvetet låta brinna upp och vad var viktigt för mig att ta med?
Det första var min dator och telefon, sen kom en bok som inte går att få tag på. Sen när faran var över (ingen människa skadades, huset som brann fick en del skador men det står kvar) började jag reflektera över vad jag faktiskt kan rensa bort – jag hade nyss ”låtit det” brinna upp.
Den 17 augusti ska jag ha en telefonföreläsning om hur man kan använda telefonföreläsningar till att öka sitt kontaktnät, få fler kunder och skapa fler inkomstkällor.
Telefonföreläsningar (eller webbinar) är ett av de billigaste och snabbaste sätten att marknadsföra sig.
Har du tänkt att du skulle vilja komma igång men har inte vetat hur du ska komma igång kan det här vara rätt tillfälle att bli inspirerad.
Anmäl dig här.
9 anledningar till Telefonföreläsningar
Hade huset brunnit och det mesta jag äger gått förlorat hade jag ändå kunnat fortsätta jobba med min telefon och min dator.

Här får du 9 anledningar till varför du bör använda telefonföreläsningar i din marknadsföring.

De är enkla att hantera och du kan göra dem från ditt kontor, stranden eller från ett annat land bara du har uppkoppling.
Extremt billigt
Hjälper dig att öka ditt kontaktnät
Du når fler på kortare tid
Du får lättare en större spridning geografiskt
Det är lätt att skapa interaktion och på det sättet skapa relationer
Enkla att återanvända genom att spela in och sen göra en produkt av dem
Stärker ditt varumärke
Fler kontakter ger fler kunder

Det viktigaste verktyget i mitt företag

telefon-w-48--67326Redan 2002 gick jag min första kurs via telefon. Det var min businesscoach CJ Hayden som hade en kurs som under ett år utbildade mig (och några andra) i företagande. Jag minns inte hur jag hittade ett sätt att vara med utan att det blev alltför dyrt. För det var långt innan Skype. Det kan hända att det fanns telebolag som hade specialpris till vissa länder.

Sedan kom telefonkort. Man kunde köpa ett kort för 100 kronor och genom det ringa nästan gratis upp till 1000 timmar. Det kan man fortfarande köpa i vissa kiosker och på internet.

Nu kan man tack vare tekniken ringa helt gratis i större delen av världen via nätet. Lite komiskt blev det en gång när jag pratade med min coach som sitter i San Fransisco. Hennes uppkoppling var svajig den dagen. Jag hade sen tidigare laddat min Skype med pengar så jag frågade henne om hon hade en vanlig telefon. Jag fick hennes nummer och ringde upp. Det först hon säger är: This is weird, talking to you on the phone!

Telefonen har varit det viktigaste verktyget för mig under mina senaste 14 år som företagare. Jag har haft mina coachingsamtal via telefon men också gått massor av utbildningar och kurser. Fått nya vänner som jag i vissa fall aldrig träffat men vi har kontakt via telefon. Men jag har också själv hållit utbildningar och coachingprogram via telefon.

En stor utmaning under många år var tekniken. Den fanns lättillgänglig för amerikanarna men inte för oss på andra sidan Atlanten. Nu börjar de mesta bli anpassat även för oss här.

Hur skulle du kunna använda telefonen som ett smart verktyg? Jag ska ge dig några tips här och i nästa inspirationsbrev.

Du kan göra telefonföreläsningar för att utbilda dina kunder och din målgrupp i vad du gör och varför de ska komma till dig. Du kan använda dem för att snabbare vidga ditt kontaktnät och få nya kunder enklare.

Om du jobbar som coach eller redan håller föreläsningar så kan det här vara ett självklart verktyg. Men det finns många fler som kan dra nytta av det här. Telefonen är bra för du kan nå långt utanför den fysiska platsen där du verkar. Men även om du jobbar lokalt kan du nå fler av de som finns där. Du kan göra samma sak som om du skulle hålla en fysisk föreläsning men du slipper ordna lokal, det blir billigare och du blir mer tidseffektiv. Sen skulle den kunna leda lyssnarna vidare in mot en fysisk träff om du vill det.

Får du någon idé om hur du skulle kunna använda telefonen på ett nytt sätt i din verksamhet?

PS. Här kan du se en dansfilm från lägret. Jag är inte på den här nivån 🙂

Lindy Hop uppvisning

Prata om processen istället för resultatet

Du kanske är coach, massör eller konsult. Och du presenterar dig så. Det finns ett smartare sätt.

I mitt exempel tar jag upp coaching, för jag har mest erfarenhet själv därifrån men se om du kan lägga in din egen profession i exemplet och se hur det passar in på dig.

Som coach till exempel kan du säkert coacha vem som helst inom vad som helst, nästan i alla fall. För tio år sen kunde du väcka nyfikenhet genom att presentera dig som coach och få nyfikna frågor. Men idag väcks förmodligen känslan: Jaha, du också.

Jag gick min första caoch-utbildning redan 2001. Då mötte jag ingen som visste vad coaching var. Det tog några år och sen började det dyka upp coacher lite här och där. Sen helt plötsligt var de överallt. Det började pratas om en överetablering av coacher för länge sen.

Jag anser att det finns plats för fler, bara de lär sig positionera sig och lära sig sälja.

Jag har för länge sen slutat kalla mig för coach. Coaching är fortfarande ett av mina verktyg men jag har fler som jag gärna använder.

Vilka resultat får dina kunder? Använd det när du presenterar dig eller berättar vad du gör.

Det som är unikt med mig är att jag kan hjälpa mina kunder att ändra sitt mindset snabbt och enkelt kring sig själva och sitt företagande.

Jag är en Mindset Mentor och hjälper mina kunder att använda sina utmaningar och vända dem till en fördel istället. Att göra stoppklossen till en hävstång istället. Det gör att man snabbare når sina mål på ett enklare sätt.

Vill du lära dig hur man säljer utan att vara säljig?

Klicka på länken här och anmäl dig. Sälja utan att vara säljig

Hur ser du dig som säljare?

Det som påverkar dig mest av allt är hur du ser på sig själv i förhållande till det du står inför. Du som företagare behöver tro på dig som person, dig som företagare och på det du säljer. Du behöver tro på att det du säljer är värdefullt för dina kunder.

Nästa sak du behöver är kunskapen om hur du säljer, marknadsför dig och skaffar kunder. När jag jobbade som zonterapeut hade jag några få kunder. Och jag trodde helt och fullt på att jag skulle få fler kunder bara jag gick en utbildning till och lärde mig ännu ett sätt att hjälpa mina kunder på. Helt fel att lägga pengar på det. Det gav mig inte fler kunder, det gav mig mer kunskap men mindre pengar.

Jag tycker att det är synd att inte sälj och marknadsföring ingår i yrkesutbildningar där man i de flesta fall måste bli egen företagare. Du blir inte anställd som zonterapeut och de flesta massörer och coacher blir inte anställda heller. Det spelar ingen roll hur bra du är. Har du inga kunder, har du ingen verksamhet.

Är du hyfsat bra på det du gör, tror på dig själv och är superduktig på att sälja då kommer du att lyckas. Och dessutom kommer du att bli ännu bättre på det du gör för du kommer att få många att träna på.

Om sälj inte är din styrka och/eller du ibland ifrågasätter dig själv om du verkligen har det som krävs då ska du anmäla dig och lyssna till min teleklass där jag berättar om hur du kan sälja utan att vara säljig. Och du kommer också att få lyssna på när jag hjälper en eller ett par personer att förändra sitt mindset.

Om jag hade mer pengar skulle jag sluta oroa mig

Det var ett svar som många gav mig när jag ställde frågan om vad som skulle vara ett drömscenario för dem.

Det som skapar den största stressen är dina egna tankar. Tankar som säger att verkligheten borde se annorlunda ut. Det är lätt att tro att det är ansvarsfullt att oroa sig. Det kan kännas som om man måste oroa sig för annars kommer man inte att göra något alls eller tappa allt man har.

Det är en tankevurpa. Andas, slappna av, ta en promenad, gör något roligt. Det finns bara fördelar med att göra det.

När du oroar dig blir det stress i kroppen. Långvarig stress är inte bra, det kan leda till sömnbesvär, övervikt och sämre immunförsvar. Om du är lugn och glad blir kroppen gladare och friskare. Och du får en annan utstrålning som smittar av sig till andra. Det blir lättare för dig att bli kreativ och få saker gjorda.

Släppa oron först gör det enklare att få ekonomin att bli bättre.

Det är smartare att se verkligheten som den är för den ändrar sig inte bara för att du tycker det. Men när du ser den på det sättet kan du ta det som feedback och titta på vad du behöver förändra för att få ett annat resultat.

 

Frågor du kan ställa dig om du är orolig för att få in tillräckligt med pengar

  • Har jag koll på att det finns en marknad för det jag säljer?
  • Vet jag vem som väldigt gärna vill ha det?
  • Vet jag vad de är villiga att betala för det?
  • Hur kan jag presentera det så de förstår värdet?
  • Hur mycket tycker jag själv att det är värt?
  • Finns det något jag kan göra för att värdet ska bli större – i kundens ögon.

Hur du undviker att rädslan stoppar dig

Jag gick omkring i mitt liv och var rädd för det mesta. Vad andra tyckte om mig, vad som skulle hända om jag tog det ena valet eller det andra. Jag vet att utifrån sett har jag många gånger sett ut att vara modig. Jag har flera gånger gjort stora val som andra inte vågat, men kanske velat. Men på insidan var jag rädd i alla fall. Det gjorde processen onödigt lång och vissa saker hade varit smartare för mig ifall jag hade vågat tidigare.

Men nu är jag här och har insett att jag missförstått vad rädsla är. Och med stor sannolikhet har du det också om du blev nyfiken av rubriken. Och nu ska jag berätta vad rädsla egentligen är och när du förstår det behöver den aldrig mer stoppa dig.

Det vi egentligen är rädda för är en känsla. Misslyckande, inte vara tillräckligt bra, inte vara tillräckligt trovärdig eller kunnig är olika exempel på vanliga rädslor. Men det bottnar i något annat. Till exempel att om andra tycker att jag är något av det här så kommer jag att känna mig ... (fyll i lämplig känlsa) och det vill jag inte.

Om jag inte riskerade att känna mig … skulle jag inte vara rädd för hur jag uppfattas.

Som jag ser det är rädsla inget annat än information om vilka känslor du inte vill känna. Ju mer medveten du är om vilka de är, desto större grepp har de om dig och desto mer hindrar de dig från att lyckas med det du vill uppnå.

Ett exempel på det här kan vara:

Du ska ta kontakt med en ny potentiell kund som vi kallar för X. Hen är viktig för dig och du blir rädd. Rädd för att inte nå fram, att hen inte vill lyssna på dig eller få förtroende för dig.

Det är information från ditt undermedvetna till ditt medvetna om att du känner dig mindre än X.

Då ska du säga så här till dig själv:

Aha! Jag har en idé om mig själv att jag är mindre än X. Det var bra att jag blev medveten om det. Hur vill jag känna mig istället? Jag vill känna mig lugn, trygg och säker.

Nu kan du medvetet bestämma dig för att du är en person som känner dig lugn trygg och säker när du ska träffa potentiella kunder. Påminn dig då och då om att du numer är en lugn, trygg och säker person till skillnad mot förut.

Först och främst känns det bra i kroppen att säga det och det ger dig mer styrka och energi. Men det blir också ett sätt att nöta in en ny idé som gör att du kommer att våga mer, göra nya val och få bättre resultat.

5 nycklar till att få alla kunder du vill ha

Hur kommer det sig att vissa konsulter, coacher och andra egna företagare har alla de kunder som de behöver, medan andra kämpar hårt men har knappt några kunder alls? Finns det något knep som de inte vill avslöja för dig?

Det kan vara enklare än du tror.

När jag var nyutbildad coach 2001 var det ingen som visste vad coaching var och jag kunde inte sälja. Det var inte en lyckad combo. Som tur var tog jag snabbt hjälp av en affärscoach som guidade mig till hur jag skulle göra.  Det är stor skillnad på att sälja en produkt och en tjänst. En produkt kan du ta på och kanske prova. Men en tjänst måste du köpa först innan du kan se om det passar dig eller inte. Tipset jag fick var att paketera mina tjänster så det blev produkter med utlovade resultat. Sen kunde jag marknadsföra och sälja resultaten. Det blev en enorm skillnad.

Innan jag träffade henne kändes det som om säljare hade en hemlighet som de inte ville berätta. De visste hur de skulle säga, vad de skulle säga och på vilket sätt. Ganska snart insåg jag att det inte var sant. Det var bara vad jag trodde bara för att jag var okunnig.

Här delar jag med mig av fem saker du kan göra för att få fler kunder enkelt och utan krusiduller.

Enkelt är roligt.

Du behöver inte göra allting som går att göra. Och du behöver inte göra det som ”alla” andra gör. Välj dina favoriter och gör dem kontinuerligt så får du snabbare att bra resultat.

1. Välj några få saker som du gillar

Du har en begränsad resurser i form av tid och pengar. Du ska inte spendera dem, du ska investera dem. Skillnaden mellan de två är att när du spenderar så är det borta, men när du investerar får du tillbaka.

Det som snabbast ger dig nya kunder är att träffa andra människor och få hjälp genom andra människor. När någon ser dig och får chans att prata med dig öga mot öga är det lättare att få förtroende för dig än när du sitter bakom en dator och gör fb-inlägg.

Ett vanligt misstag egna företagare gör är att de blir inspirerade att göra många olika saker samtidigt men är inte tillräckligt uthålliga för att det ska bära frukt. Det blir som om du ska fylla en vattentunna med hjälp av dricksglas. När den är halvfull har du tröttnat och tycker inte att dina aktiviteter ger något resultat. Jämför det med att använda en hink istället. Du blir mycket mer effektiv. När du väljer några marknadsaktiviteter som du fortsätter att göra som en rutin i ditt arbete är det som om du fyller tunnan med hjälp av en hink. Och hinken får större och större kapacitet ju längre du håller på.

Det gör att din marknadsföring fungerar bättre och bättre. Du gör något som du tycker och blir ett trevligt inslag i din vardag. Utgå från dina starka sidor och kombinera gärna aktiviteter som innebär att du är ute och syns bland människor med aktiviteter där du syns på nätet i lämpliga sammanhang.

Försök inte göra för mycket. Som egen företagare är man ofta en lätt-inspirerad person men får man inte det resultat man vill ha kan det vara lätt att inte orka hela vägen. Och då kan du tappa energin i de andra aktiviteterna också.

Håll ut

När du fokuserar på att göra sådant som är roligt blir det lättare att prioritera och vara uthållig. Om du tänker på att ju oftare någon få se dig, ditt namn och kanske att andra pratar gott om dig.

Desto mer tycker de att de känner dig och kan lita på dig. Det tar tid att bygga upp det. Vinsten är att när du skickar ut ett erbjudande litar de på att du levererar det du lovat. Det blir också lättare att du får de som kontakter dig för att få din hjälp.

2. Våga fortsätta även när det känns tufft

När du fokuserar på det du vill uppnå, du börjar göra saker för att komma dit och du vågar tro på att du kan. Då ökar chansen att du kommer in i flow. Det vill säga att saker ”bara råkar hända”. Det dyker upp saker i din värld som du inte hade kunnat förutse. Det kan vara att telefonen ringer och det är någon som du träffat tre månader tidigare som är redo att börja jobba med dig. Eller att du får för dig att gå och köpa en glass fast det är en mulen höstdag och där börjar du prata med någon som visar sig vara en nyckelperson för dig. Du får resultat från oväntade platser helt enkelt.

Gör inte misstaget att tro att dessa händelser bara är tillfälligheter. Det finns ett direkt samband mellan nivån på dina ansträngningar och det resultat du får – även när resultatet inte ser ut att ha någonting alls att göra med dina ansträngningar.

Detta fenomen är så vanligt att man har kallat det Uthållighetseffekten. Om du envisas med att göra tio telefonsamtal varje dag, kommer du att få jobb, men inte alla kommer att härröra från de telefonsamtal du gjorde. Om du flitigt besöker ett nätverksmöte varje vecka, kommer du att få kunder, men dessa kommer inte nödvändigtvis från de events som du deltar i. Oroa dig inte för hur det fungerar, men var så säker, det gör det. Och förväxla inte uthållighetseffekten med magiskt tänkande. Att bara ha goda avsikter ger inte samma resultat. Du måste göra något konkret också.

Använd attraktion istället för att pusha

Något annat som kan hindra dig från att få kunder är att inte välja en nisch för din verksamhet. Jag vet, jag vet, du vill inte begränsa dig. Men sanningen är, en nisch begränsar dig inte alls, den hjälper dig att fokusera. Om du får kunder, tar du dig naturligtvis an dem, oavsett om de tillhör din nisch eller inte. Men för att bli effektiv i marknadsföring, behöver du ha någon sorts organiserad princip för dina aktiviteter. Du kan inte marknadsföra dig till hela universum.Vill-du-ha-mer-tips-p

3. Välj en nisch och bli känd för den.

Metaforen jag använde om vattentunnan passar väldigt bra här också. Att inte ha en nisch är samma sak som att jaga över hela stan efter olika kranar, när man kan återvända till samma kran varje gång. Även om du tar en hink istället för ett dricksglas, är det ineffektivt att jaga kranar. Eller så springer du omkring och letar efter så många kranar som möjligt och det själ tid.

Om du inte har en nisch kan du inte dra till dig kunder. Du måste då använda all din tid till att springa efter kunder, det finns ingenting som gör dem nyfikna att ta kontakt med dig.

Din nisch kan vara en målgrupp, en specialitet eller båda. Till exempel kan din målgrupp vara ”kvinnliga chefer” eller ”högteknologiska företag”. Din specialitet skulle kunna vara ”förändring i karriären” eller ”produktivitetshöjning”. Att ha både en målgrupp och en specialitet är idealiskt, som ”kvinnliga chefer i karriärförändring”, eller ”produktivitetshöjning för högteknologiska företag”.

När du har identifierat en nisch som fungerar för dig, kan du bli känd inom den. Då kommer kunderna att börja mejla och ringa dig. Vanligtvis börjar du genom att nätverka inom din nisch och sen utvecklas du vidare mot att skriva, hålla föreläsningar eller hålla kurser som etablerar dig som en expert. Kom ihåg att nätverkande inte bara är att träffa nya människor i ett rum och utbyta visitkort, det är att skapa en pool av kontakter som du sen kan hämta kunder, referenser, resurser, idéer och annan information ifrån.

Du behöver inte vänta på att djungeltelegrafen ska börja verka för dig, du kan sätta igång snacket själv, genom att aktivt arbeta på att nå ut till andra som antingen är i samma nisch som du eller som arbetar mot samma nisch som du. Om du till exempel i din nisch hjälper småföretagare att bli ekonomiskt framgångsrika så vill du naturligtvis nätverka med entreprenörer och egna företagare. Men du kan också samarbeta med revisorer, affärsjurister, karriärvägledare, psykoterapeuter, bankmän, redaktörer av nyhetsbrev och andra som ofta kommer i kontakt med din nisch.

Träffa, ring, skriv och tala inför dem eller till och med undervisa dem. Hjälp dem att förstå vilken resurs du är för deras kunder.  Återigen, välj några strategier, du behöver inte göra allt som går. Men låt dina marknadsföringsaktiviteter vara en kontinuerlig del i din verksamhet. Det här är fullt möjligt om du fokuserar på ett smalt och väl avgränsat område. Om din nisch är för bred eller om du har flera olika blir du otydlig i deras ögon och mindre värd och ditt budskap blir för urvattnat.

Väck intresse hos kunden

Tänk dig att du ska lämna in bilen på verkstan och reparatören talade om för dig att det han kommer att göra är att lyfta på motorhuven, lysa med ficklampan och röra upp och ner på några saker. Skulle du vilja betala för det? Det du vill höra är att han kommer att laga din bil. På samma sätt ska du tala om för de du möter vilket resultat du hjälper dina kunder att få.

4. Marknadsför det resultat dina kunder får från dig

Om du arbetade med samma sak som jag, företagscoaching, och någon frågade dig: ”Vad är coaching?” skulle du troligen inte värva någon kund genom att säga, ”Vi pratar om dina mål en halvtimme i veckan i telefon.”. Det är ju bara processen – var finns värdet?

Ett något bättre svar kunde vara: ”Coaching är en process som hjälper dig att få det som du vill ha.”. Detta kan kännas värdefullt för kunden. Men ännu bättre vore kanske att inte marknadsföra ”coaching” alls, utan att istället marknadsföra högre inkomst, sälja mer, eller mer glädje i vardagslivet. Det du ger är då inte en definition, utan information om fördelar. ”Jag hjälper mina kunder att tjäna mer pengar med mindre ansträngning”.

Istället för att erbjuda skatteplanering skulle en revisor kunna locka med att du får hjälp med att spara skattepengar. Istället för att sälja en logotype skulle en grafisk designer kunna föreslå att du gör din verksamhet synlig. Istället för att föreslå en företagsutbildning skulle en konsult kunna utlova bättre arbetsklimat och teamwork.

När det är möjligt, marknadsför de fördelar som din kund är intresserad att betala för. Det är ju hen som håller i pengarna, så om hen inte ser några ekonomiska fördelar, så är det mindre troligt att hen vill köpa. Om du har att göra med ett företag eller en organisation, tala då om förbättrad produktivitet eller hur de lättare kan behålla sina anställda. Med individer, beskriv fördelarna med en hälsosammare livsstil eller bättre relationer.

Dina potentiella kunder måste känna att du hjälper dem med ett problem de har. Om du bara förmedlar att det är något som är trevligt att ha, kommer du antingen att begränsa din marknad till kunder med en lyxbudget, eller också kommer du att få kunder som tycker det är trevligt men något de egentligen inte behöver. Och då kommer du att var tvungen att hålla ett lågt pris för att kunna locka dem.

Hjälpen finns närmare än du tror

Ett av de mest förbisedda knepen med framgångsrik marknadsföring är att man kan ta hjälp av de människor som man redan känner. Om du är ny, vill du kanske bli mer framgångsrik innan du berättar för människor om din verksamhet. Eller så kanske du tycker att det känns jobbigt att blanda privatlivet med ditt yrkesliv. Men det är förmodligen de människor som du redan känner som bäst kommer att bidra till din framgång.

5. Be dem du redan känner om hjälp.

Om du berättar för de du känner om vad du gör som egen företagare och vilka du hjälper, då kan enbart den här strategin ge dig alla kunder du vill ha.

Jag har hört flera framgångsrika coacher berätta om hur de tog fram adressboken och skickade brev till alla som fanns i den och berättade om sin nya profession när de var nya som coacher. De fick kunder bara genom att berätta för sitt nätverk eftersom de redan var kända så var det tryggt att anlita dem.

Gå igenom din adressbok, vilka du skickar julkort till, medlemmar i organisationer eller föreningar där du själv är medlem och andra bekanta som ännu inte vet vad du gör. Börja med att skicka kort, brev, e-post eller ring till dem och berätta om din verksamhet.

Istället för att bara be dem om tips till nya kunder, bör du behandla dessa människor som en del av ditt nätverk. Kom ihåg att nätverka är att skapa en kontaktlista från vilken du sen kan plocka kunder, referenser, resurser, idéer och information. Du utvidgar ditt nätverk genom att fråga dem du redan känner vilka de känner och kontaktar de personer som de hänvisar till.

I mitt tidigare exempel på att man skulle nischa sig sa jag att man skulle lära känna revisorer, affärsjurister och liknande som ett sätt att få fler kontakter i sin nisch. Fråga vänner, familj, kollegor och alla de människor som du gör affärer med vilka de använder om revisor. Ta sen kontakt med dem.

Tänk på att inte bara vara ute efter att få utan också på vad du kan ge. Det är ömsesidiga relationer som kommer att ge dig mest. Skicka intressanta artiklar, referenser och kontakter till dem. Titta alltid efter hur du kan göra en relation ömsesidig. Skicka referenser till andra när du kan. Om du alltid har hänvisat personer till din revisor, ge dem istället tre alternativ och säg åt dem att ringa alla tre innan de bestämmer sig. Om du är osäker på vad han eller hon behöver, fråga: ”Vad kan jag göra för dig?” Se till att få ett nätverk av människor som jobbar för dig så behöver du inte göra allt själv.

 

Vill du ha mer tips på hur du får mer kunder, bättre sälj-självförtroende och mer pengar. Fyll i dina kontaktuppgifter till höger på webbsidan.

7 tips till en bättre ekonomi

  1. Varje gång du är på väg att köpa något, ställ dig frågan varför det här är viktigt för dig att ha. Kommer du att uppskatta det om två veckor? Kommer du att ha glädje och/eller nytta av det?
  2. Uppskatta de pengar som kommer in i din värld. Hur lång tid tar det för dig att tjäna 10 kr, 100 kr, 1000 kr? Om en latte kostar 35 kr och du köper en om dagen (för att det är du värld). Vet du hur lång tid det har tagit för dig att tjäna dem pengarna. Hur mycket tid blir det på en månad. Är det värt det?
  3. Bli medveten om vad du använder pengarna till. Ett bra sätt är att göra en budget. Tråkigt kanske, men bra ögonöppnare. Om du tar kvitton på allt under en månad och går igenom dem kommer du att bli mer medveten om vart dina pengar går och du kommer att bli mer vaksam när du är på väg att impulsköpa.
  4. Börja spara, även om du har skulder. Om det så bara är 100 kr i månaden du kan spara är det mer än ingenting. Att se hur summan växer gör att din självkänsla också växer. Du kan till och med bli inspirerad att lägga in lite extra på sparkontot bara för att det är kul. Ditt första sparmål är att ha en månads levnadsomkostnader på ett konto. Det kommer att ge dig en skön känsla av frihet. Ju mer du har sparat desto mer fri blir du att välja för att du vill, inte ifall du har råd eller inte.
  5. Har du skulder, bestäm dig för att bli skuldfri. Om du inte har en ockerränta på någon skuld ska du välja den minsta skulden och betala av så mycket du kan på den. Betala det minsta möjliga på de andra. När du har blivit av med en skuld lägger du samma summa på den som nu är minst och betalar av den så fort du kan. Det ger dig mer energi att se hur mängden skulder minskar, även om du betalar av samma summa totalt. När du är skuldfri kan du spara i ännu större takt och du har förmodligen fått en ny vana av att inte spendera så mycket. Då är det bara att gratulera!
  6. Om du märker att hur du än gör så är summan av det du får över vid månadens slut densamma, finns det ett visst tankemönster som ger dig samma resultat om och om igen. Det som är problemet här är att mönstret ligger i vårt omedvetna och som ordet säger så är vi omedvetna om det. Men det finns några knep för att förstå vad det är. Du kan till exempel lyssna på dina tankar, vad de säger till dig och om dig. Vad betyder det de säger. Det är inte ovanligt att de handlar det om att inte duga på ett eller annat sätt. Tankarna kan kännas hundra procent sanna, men i själva verket är det bara så att du har tänkt samma tankar så många gånger och det är därför det känns sant. Men du kan medvetet bestämma dig för att ha andra tankar.
  7. Bli vän med dina styrkor och svagheter. Ofta är din svaghet baksidan av din styrka. Om du är en vänlig person som vill alla väl, kan baksidan bli att du kör över dig själv för att du ställer upp för alla andra. Tycker du om att vara generös och vill ge fina presenter, njuta av livet och ha fint omkring dig kan du lätt blunda att du övertrasserar kontot för du vill inte se det. Det är inte fråga om rätt eller fel. Vi är alla olika och har olika värderingar. Det vi behöver gör är att lära känna oss själva så vi ser vad vi faktiskt gör och vad som ligger bakom vårt beteende. Vi måste börja där vi står, göra små förändringar både inom oss själva och i vår vardag för att det ska bli en bestående förändring.

 

Vill du ha hjälp med att förändra några beteendemönster du har kring pengar är du välkommen att höra av dig till mig: evakarin.wallin @ gmail.com