Home » Page 8

Nisch – varför då?

Fördelen med att nischa sig är många. Bl.a. blir det enklare att arbeta in en bra presentation på vad man erbjuder, du blir säkrare och vet vad du pratar om. Genom att fokusera på en nisch blir du lättare expert inom ett område och genom det drar du kunder till ditt företag.

Maria Ohlsson
www.insightcoach.se

Varför dina tankar skapar ditt liv

Ett missförstånd som jag dykt på några gånger inom personlig utveckling är att förändring sker bara för att man ändrar inställning. Visualisera så får du det du vill ha, säger dem. Det är inte riktigt så, men att förändra inställning är ett viktigt första steg.

Det är våra känslor som styr våra liv genom att de triggar våra beteenden. Om jag dag efter dag upplever att jag har ont om pengar, oavsett om det är sant eller inte kommer det att påverka mina beteenden.

Jag menar inte att du ska spendera för mer än du har, jag säger att du kommer att låta din känsla styra ditt beteende.

Vi fortsätter med idén om att du känner att du inte har tillräckligt med pengar, men om det är något annat som tynger dig så byter du ut pengar mot det.  Låtsas att situationen är löst, i din inre värld kommer du att kunna slappna av, det gör dig gladare och lättare till sinnet.

Eftersom vi lever i en värld tillsammans med andra människor påverkar vi dem vare sig vi vill eller inte. Är du nedstämd har du en större tendens att välja bort att ta kontakt med andra = du väljer bort potentiella möjligheter. Är du glad har du större lust att delta i händelser och samröre med andra = lättare att stöta på möjligheter.

Det du ser är bara ett perspektiv och det finns hur många olika perspektiv som helst. Du har säkert varit med om att du stöter på ”rätt” personer vid ”rätt” tillfälle och nya vägar öppnar sig när du mår bra. Det händer inte lika ofta när du är nedstämd. Det är som om livet hjälper dig på traven när du visar att du vill.

Dessutom fungerar hjärnan bättre när du är glad, avslappnad och mår bra. Epifysen växer och den styr bland annat vårt minne. Dessutom krymper den vid stress.

Dina känslor påverkar vad du tänker som styr ditt beteende. När du ändrar tankar och/eller känslor ändrar du ditt beteende. När du ändrar ditt beteende kommer du att få ett annat resultat.

Nisch eller inte nisch?

Din nisch: NYCKELN TILL FRAMGÅNG

Hur viktigt är det att du har en klart definierad nisch för dina tjänster? Räcker det inte med att du jobbar med de som vill anlita dig, oavsett vem det är? Varför ska du begränsa mig till att ha en nisch och bara få tillgång till ett fåtal kunder och säga nej till så många? Varför utesluta alla möjliga potentiella kunder? Svaren på dessa frågor kan betyda framgång eller misslyckande för ditt företag.

När du har en nisch kan du definiera den antingen med din målgrupp - vem du vill rikta dig till - eller din yrkesmässiga specialitet - de tjänster du har specialiserade dig på. Den mest effektiva nischen definierar båda dessa element.

Till exempel kan en grafisk designer ha valt den finansiella sektorn som sin marknad och kundkommunikation som specialitet. En karriärcoach kan rikta sig mot den juridiska sektorn och specialisera sig på att hjälpa jurister som blivit utbrända.

Men när man inte har definierat en specifik nisch, riktar du dig till alla. Det tar en oändlig mängd tid och energi - resurser som antagligen redan är en bristvara.

Tänk på skillnaden mellan solen och en laserstråle. Solens strålar lyser överallt, når allt och alla utan diskriminering, men det krävs enormt mycket energi. En laserstråle, å andra sidan kan bara peka på en sak i taget, den är energisnål jämfört med solen och fokuserar på exakt den punkten som du vill.

Eftersom du har begränsat med tid, pengar och uppmärksamhet att ägna åt marknadsföring, vore det inte bättre att spendera dina ansträngningar direkt mot de som mest sannolikt kommer att vilja bli dina kunder?

Många yrkesverksamma, särskilt de som är nya som företagare känner sig livrädda för att välja en nisch. De tror att det kommer att begränsa dem på något sätt, eftersom det minskar antalet potentiella kunder som de kan få. Men som ett soloföretag behöver du inte miljontals kunder eller ens tiotusentals kunder. Under loppet av ett år, kanske behöver du bara dussintals. Det skulle vara sällsynt att välja en nisch som var så liten att den inte kunde ge tillräckligt med kunder med tanke på det.

Istället för att begränsa dig, kommer en nisch att hjälpa dig att bli fokuserad. Precis som laserstrålen tydligt pekar på en punkt kommer det att hjälpa dig att rikta din marknadsföring exakt där den ska vara.

Om du till exempel ska ut och nätverka, hur ska du veta vilket nätverk som är det bästa för dig att gå till? Hur vet du vilka sorters människor du ska närma dig? Vad säger du till de människor du möter? Hur vet du vilka som är lämpligt för dig att lägga ner tid på att lära känna?

När du inte har definierat en nisch, har du lika stor chans att träffa rätt som om du skulle kasta pil.

Man skulle kunna tro att et går att komma ifrån att välja nisch genom att göra sin tjänst ”tillgänglig” istället för att aktivt marknadsföra den. Du kan lita på att webbsidan ska sälja åt dig, du kan lägga upp dig på olika listor, i kataloger, lägga upp profiler på sociala nätverk, annonsera, dela ut flygblad och så vidare.

Men även den här typen av marknadsföring fungerar så mycket bättre om du har en nisch. Om en kvinna i ledande ställning letar efter en ekonomisk rådgivare, kommer hon att välja en som tar emot alla eller en som är specialiserad på att hjälpa kvinnliga chefer? När ett företag letar efter en copywriter i en katalog, kommer han att kontakta en som gör alla olika sorters copywritingjobb eller en som betonar erfarenhet inom köparens bransch?

När du väljer en nisch kommer du att kunna intressera dem för dig genom att du kan kommunicera tydligt till just dem. Du kommer att kunna nå fram med ditt budskap så det tilltalar dem. Utan en nisch kan du bara säga generella saker som inte blir speciellt intressanta för någon.

Lura inte dig själv med att tänka att du kan hjälpa ”vem som helst”. Dina kunder vill känna sig speciella och de vill inte känna sig som ”vem som helst”. De är unika individer med specifika behov och vill ta hjälp av en professionell person som förstår deras situation och som de känner förtroende för att få hjälp ifrån.

När du begränsar dig kommer du att upptäcka hur mycket enklare din marknadsföring blir. Det blir lättare att prata med folk om ditt företag, lättare att skriva om det, och lättar att besluta vilken typ av marknadsföring du ska göra. Din marknadsföring kommer förmodligen att börja ge mer resultat med betydligt mindre ansträngning.

 

Artikeln är skriven av CJ Hayden och översatt av EvakarinWallin www.evakarinwallin.se

Livsdrama

Ju mer medveten du är om dig själv, desto mindre drama spelar du upp i ditt liv

Riktning?

När något inte går som man tänkt sig är det bara ett budskap om att du behöver ta en ny riktning

Kan jag få en bok och tre timmar, tack!

Jag älskar att läsa. Jag köper fler böcker än vad jag hinner med, lånar fler böcker på bibliotek och köper då och då månadstidningar. Men jag tycker att det borde ingå mer tid i köpet eller lånet.

Jag ser framför mig hur jag ligger i soffan och läser, samtidigt som jag läppjar på en kopp te. Men de stunderna är sällsynta. Jag har lärt mig att ta de stunder som finns. Läsa på pendeltåget om jag inte blir trött av tåg-vaggandet. Tio minuter innan jag går och lägger mig, en kvart när jag fikar för mig själv och ibland läser jag min bok till frukosten samtidigt som Hasse läser morgontidningen.

Lyx är tid att läsa.

Citat

Love can only be accepted in the amount that one loves oneself. To love others more than we love ourselves, or give love that is greater than we have for ourselves is to bleed Light." ~ The Bill of Lights

5 steg att hantera en förändring

Steg 1

Släpp kontrollen du har över att behöva veta allting i förskott, för det kommer du inte att kunna göra. Byt perspektiv till att du är på väg in i ett spännande äventyr, undersök och utforska.

Steg 2

Ge dig lite extra tid och rum. Stanna upp ibland så du hinner utforska och undersöka hur du förhåller dig till den situationen du är i just nu och se om du behöver göra något annorlunda eller om det känns bra att fortsätta in på den inslagna vägen

Steg 3

Om du tycker att det känns obehagligt kan du ta mindre steg, då blir de inte lika stora och känns inte lika farliga. De blir lättare att genomföra och du får starkare självförtroende för varje steg du lyckas ta.

Steg 4

Radera ut rätt eller fel. Det finns bara rätt eller rätt att välja på. Det finns ett nästa steg och när du tagit det kan du utvärdera det genom det resultat du får. Är det ett resultat du gillar är allting bra, och om det är ett resultat du inte gillar vet du att ditt nästa steg ska ske i en annan riktning. När du behöver ta ett nytt steg beror det inte på att du gjort ett misstag, det beror på att du har lärt dig något så du har kunnat välja bort ett alternativ. Känn tacksamhet för den erfarenheten och gå sen vidare.

Steg 5

Att stå kvar på samma ställe ger samma energi som ett stillastående vattendrag, det blir otjänligt. Det behöver finnas ett flöde för att vattnet ska hålla sig friskt, det möter motstånd som det tar sig förbi, ibland är det lätt och ibland är det svårt. Men vattnet ger aldrig upp. Var som vattnet, flöda framåt ibland lugnt och fint och ibland forsar du fram. Och varje gång du möter ett hinder finns bara ett val och det är att ta sig förbi det, för att ge upp finns inte