Home » Nisch » Vill du ha lättare att hitta samarbetspartners, kunder och inkomst?

Vill du ha lättare att hitta samarbetspartners, kunder och inkomst?

Jag pratade med en god vän häromdagen som just hade fått ett nytt jobb. Hon hade varit arbetslös ett tag och funderat på om hon skulle återgå till att driva eget företag som hon hade gjort tidigare. Men det stora dilemmat var om hon skulle hitta tillräckligt många kunder, hon visste av erfarenhet att det tog tid.

Jag pratade med henne om vikten av att ha en tydlig nisch för att underlätta processen. Hon svarade att det är svårt att veta vilka kunder som egentligen vill ha hennes hjälp och vem hon bäst kunde hjälpa. Jag förklarade för henne att till och med stora företag som Coca Cola har begränsat med resurser att lägga på marknadsföring. De riktar sin marknadsföring mot ungdomar, de syns där ungdomar finns. De riktar inte sin marknadsföring mot femtioåringar, för det är lättare för dem att få ungdomar att dricka Cola och förhoppningsvis fortsätter de att dricka Cola när de blir äldre. Det är svårare att få en äldre som inte druckit Cola förut att byta vanor.

Du som soloföretagare har ännu mindre resurser och då är det ännu viktigare att hushålla med dem och använda dem så smart som möjligt.

Hon började förstå vad jag menade och sa: De jag helst vill jobba med är de som är svårast att få tag på, det är chefer.

Jag frågade vad hon vill hjälpa dem med och hon svarade att de behövde hjälp med att ta bättre beslut för företagets skull och alla som jobbade där. (Hon har erfarenhet av det så hon vet vad hon pratar om.) Min undran var då om de ville anlita henne för det. Det trodde hon inte.

Men vilka var då symtomen som cheferna såg? Det tyckte att det var deras medarbetare som inte fungerade bra.

Processen är i det här fallet att skapa struktur, hon hjälper cheferna att bli bättre chefer, men budskapet som får cheferna att köpa hennes tjänster är att hon hjälper medarbetarna att kommunicera och samarbeta bättre med varandra och sina chefer.

Nästa fråga blev då hur hon kan nå dessa människor som är så upptagna. Nu när hon vet vilka hon hjälper och vad de får för resultat kan hon närma sig dessa personer på olika sätt. Några av strategierna hon kan använda är:

  • Skriva en bok, bli intervjuad vid publicering av boken, skicka boken till rätt personer
  • Skriva artiklar som kan publiceras på webbsidor (både egen och andras) och när de blivit tillräckligt många, samlas till en bok, bli intervjuad vid publiceringen …
  • Fråga vänner och kollegor om de kan hjälpa till att få en första kontakt
  • Göra en telefoninspelning som målande beskriver vad som händer i ett företag där alla kommunicerar och samarbetar bra och varför hon är den rätta personen att göra jobbet
  • Göra en video med samma som ovan eller filma en föreläsning på temat som beskriver hennes kompetens
  • Lägga inspelningarna på webbsidor, egna och andras, skicka dem på ett usb-minne till rätt personer
  • Ringa och fråga om hon får skicka över materialet och be dem titta/lyssna och bestäm när du kan återkomma
  • Eftersom hon har tidigare erfarenhet av detta kan hon be tidigare kunder att rekommendera, tipsa och att skriva omdömen om henne som hon kan använda i allt sitt marknadsföringsmaterial
  • Dessutom kan du söka samarbetspartners med andra som har samma målgrupp som dig men gör något annat för dem

Som du ser finns det många sätt, jag har inte nämnt alla som finns.

Du behöver veta vilka du ska hjälpa och med vad, sen behöver du hamna framför dem och visa din kompetens på ett eller annat sätt. Du behöver synas flera gånger på olika sätt (inte på jättemånga olika sätt, men några) så du skapar förtroende och stärker dina relationer. Sen kan du börja sälja med gott resultat.

Posted in Nisch

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *